top of page

W jaki sposób telewizja, smartfony i tablety wpływają na rozwój mowy?

Obecnie trudno sobie wyobrazić życie bez telewizji, tabletów i smartfonów. Nasze dzieci są otoczone ekranami praktycznie od urodzenia, a różnorodne aplikacje i programy edukacyjne są reklamowane jako wspierające rozwój. Warto jednak pamiętać, że nadmiar czasu przed ekranem może mieć swoje konsekwencje, zwłaszcza jeśli chodzi o rozwój mowy i języka. Ważnym aspektem jest, że nie tylko treści ekranowe, ale także samo światło emitowane przez ekrany – zwłaszcza niebieskie światło – może mieć negatywny wpływ na rozwój mózgu dziecka. Badania pokazują, że nadmierna ekspozycja na niebieskie światło emitowane przez tablety, telewizory i smartfony może zakłócać rytmy snu, zaburzać koncentrację i nawet hamować rozwój połączeń neuronalnych. Dla najmłodszych dzieci, których mózg intensywnie rozwija się i tworzy kluczowe połączenia, ten wpływ może być szczególnie niekorzystny.


ree

Jak ekrany wpływają na rozwój językowy?


Ograniczenie interakcji bezpośrednich

Mowa rozwija się najlepiej podczas naturalnej rozmowy, gdy dziecko słyszy, odpowiada, naśladuje i jest zaangażowane w dialog. Programy telewizyjne i aplikacje edukacyjne nie zapewniają takiej interakcji. Nawet jeśli dziecko słucha wielu słów z ekranu, nie ma możliwości zadawania pytań czy wymiany zdań – a to kluczowe dla rozwoju mowy.

Badania: Dzieci spędzające dużo czasu przed ekranem mają mniej okazji do interakcji z rodzicami i rówieśnikami, co może opóźniać rozwój językowy (Christakis, 2009).

Zmniejszona liczba okazji do nauki przez naśladowanie

Dzieci uczą się mowy, naśladując mowę dorosłych. Nawet edukacyjne programy czy aplikacje nie zastąpią kontaktu z rodzicem, który dostosowuje sposób mówienia do dziecka – podkreślając ważne słowa, zmieniając ton głosu i zadając pytania. W badaniach zauważono, że dzieci uczą się nowych słów szybciej i lepiej rozumieją ich znaczenie, gdy mają możliwość interakcji na żywo.

Nadmiar bodźców wizualnych i wpływ na koncentrację

Wielobarwne, dynamiczne obrazy oraz efekty dźwiękowe mogą przyciągać uwagę dziecka, ale niekoniecznie wspierają naukę mowy. Dzieci przyzwyczajone do szybkiej zmiany obrazów mogą mieć trudności z koncentracją na rozmowie, co ogranicza czas potrzebny na naukę języka.


Opóźnienia w nauce wyrażania emocji i intencji

Rozwój mowy to również umiejętność wyrażania emocji i intencji. Rozmawiając twarzą w twarz, dziecko obserwuje mimikę, gesty i kontakt wzrokowy, co jest ważne dla rozwijania empatii i komunikacji emocjonalnej. Programy telewizyjne i aplikacje nie zastąpią tych bodźców, a ich nadmiar może prowadzić do trudności w rozwijaniu kompetencji językowych i społecznych.


ree

Zaburzenia rytmu snu

Ekrany emitują niebieskie światło, które silnie oddziałuje na zegar biologiczny organizmu. Niebieskie światło blokuje wydzielanie melatoniny – hormonu snu – co może powodować trudności w zasypianiu, senność w ciągu dnia oraz zakłócenie cyklu snu i czuwania. Dla małych dzieci, których rytm dobowy jest wciąż delikatnie regulowany, nieregularności snu mogą prowadzić do problemów z koncentracją, pamięcią i przyswajaniem języka.

Badania wykazały, że dzieci, które mają kontakt z ekranami przed snem, zasypiają dłużej, a jakość ich snu jest gorsza. To wpływa na proces konsolidacji pamięci, który odbywa się podczas snu i jest kluczowy dla przyswajania nowych słów i pojęć (Owens et al., 2017).

Neuroplastyczność i połączenia neuronalne

Mózg dziecka, zwłaszcza do 3. roku życia, jest niezwykle plastyczny – co oznacza, że intensywnie tworzy i reorganizuje połączenia między neuronami. Proces ten jest w dużym stopniu uzależniony od bodźców środowiskowych. Nadmiar bodźców wizualnych pochodzących z ekranów, szczególnie przy braku interakcji społecznych, może prowadzić do powstawania mniej stabilnych połączeń neuronalnych.

Kiedy dziecko spędza czas na oglądaniu ekranów, mózg jest stymulowany głównie wizualnie, ale nie w sposób angażujący poznawczo. W rezultacie połączenia neuronalne mogą być słabsze i mniej różnorodne niż w przypadku dzieci zaangażowanych w rozmowy, zabawy i aktywności wspierające rozwój mowy. Niebieskie światło dodatkowo wpływa na mózg, hamując produkcję melatoniny, co utrudnia przyswajanie nowych informacji, również tych z segmentu językowego.


"Ostatnie analizy wskazują, że nadmierna ekspozycja na światło ekranów w pierwszych latach życia może hamować rozwój połączeń synaptycznych w mózgu i ograniczać neuroplastyczność, co może negatywnie wpłynąć na rozwój mowy, zdolności poznawcze i umiejętność rozumienia języka "(Hutton et al., 2018).

Aby spojrzeć na problem holistycznie, należy wspomnieć o szkodliwym wpływie nadmiernego korzystania z tabletów i smartfonów na rozwój emocjonalny, sensoryczny i psychiczny dziecka.


Długotrwałe korzystanie z ekranów nie tylko wpływa na rozwój mowy i połączeń neuronalnych, ale również może przyczyniać się do zaburzeń integracji sensorycznej (SI) oraz negatywnie oddziaływać na zdrowie psychiczne dziecka. Integracja sensoryczna to zdolność mózgu do odbierania i przetwarzania bodźców zmysłowych, takich jak dotyk, dźwięk czy ruch, co jest kluczowe dla koordynacji i harmonijnego funkcjonowania organizmu. Kiedy dziecko spędza dużą ilość czasu przed ekranem, otrzymuje głównie stymulację wizualną i słuchową, co może zaburzać równowagę bodźców, jakiej mózg potrzebuje do prawidłowego rozwoju.

Badania pokazują, że brak różnorodnych bodźców – takich jak aktywność fizyczna, kontakt z rówieśnikami i zabawy rozwijające zmysły – może prowadzić do problemów z regulacją emocji, nadwrażliwości na bodźce (np. dźwięki lub dotyk) oraz trudności z koncentracją. Dzieci nadmiernie korzystające z ekranów mogą mieć również problem z kontrolowaniem impulsów, co z czasem może prowadzić do rozdrażnienia, problemów ze snem i niepokoju.



Jak wspierać rozwój mowy dziecka, mimo technologii?


  1. Ograniczanie czasu przed ekranem

    Eksperci zalecają, aby dzieci poniżej 3. roku życia nie miały kontaktu z ekranami (AAP, 2016). Starszym dzieciom warto ustalić limity – np. 30 minut dziennie dla maluchów i maksymalnie 1 godzina dla przedszkolaków. Ważne jest, aby czas ten był przeznaczony na wartościowe, interaktywne treści, które można wspólnie omawiać. Jeśli Twoje dziecko ma częsty kontakt z ekranami, wprowadź „godzinę bez ekranów” przed snem – zrezygnowanie z kontaktu z ekranami na 1–2 godziny przed snem może pomóc w przywróceniu naturalnego rytmu snu dziecka.

  2. Wspólne oglądanie i komentowanie treści

    Jeśli zdecydujesz się na telewizję czy tablet, spędzaj czas przy ekranie razem z dzieckiem. Komentuj to, co widzicie, zadawaj pytania, nawiązuj do treści. Takie podejście pomoże dziecku rozwijać słownictwo i lepiej rozumieć treści, które widzi na ekranie, ale zamiast smartfona kieruj dziecko ku aktywnościom bez ekranu – wybieraj zabawy, książki i gry, które zachęcają do dialogu, kreatywności i rozwijania wyobraźni. Interakcje społeczne są nieocenione dla budowania zdrowych połączeń neuronalnych.

  3. Wybieranie interakcji bezpośrednich

    Nic nie zastąpi rozmowy twarzą w twarz, nawet z najmłodszymi dziećmi. Opowiadaj dziecku o otoczeniu, zadawaj pytania, angażuj je w proste rozmowy. Gry słowne, naśladowanie dźwięków zwierząt czy wspólne czytanie są niezwykle cenne dla rozwoju mowy.

  4. Książki zamiast ekranów

    Czytanie na głos jest jednym z najlepszych sposobów wspierania rozwoju języka. Książki rozwijają wyobraźnię, uczą nowych słów i wzbogacają zasób słownictwa. Przekazywanie treści za pomocą obrazków i wspólnej wyobraźni pozwala dziecku lepiej rozwijać zdolności językowe niż dynamiczne obrazy telewizyjne.



Nowoczesne technologie mogą być wsparciem w nauce, ale ich nadmiar i brak bezpośredniej interakcji ograniczają rozwój mowy i komunikacji. Najlepszym wsparciem dla języka jest bezpośredni kontakt i rozmowa z opiekunem. Czas poświęcony na rozmowę, zabawę i wspólne aktywności jest nieoceniony dla rozwoju mowy dziecka.



Autor: Adrianna Biłowicka


Literatura:

  • American Academy of Pediatrics (AAP). (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138(5).

  • Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2018). Associations Between Screen Time and Lower Psychological Well-Being Among Children and Adolescents: Evidence From a Population-Based Study. Preventive Medicine Reports, 12, 271–283.

  • Christakis, D. A. (2009). The Effects of Infant Media Usage: What Do We Know and What Should We Learn? Acta Paediatrica, 98(1), 8-16.

  • Mendelsohn, A. L., et al. (2010). Reading Aloud, Play, and Social-Emotional Development. Pediatrics, 126(5), 933-941.

  • Zimmerman, F. J., Christakis, D. A., & Meltzoff, A. N. (2007). Associations Between Media Viewing and Language Development in Children Under Age 2 Years. The Journal of Pediatrics, 151(4), 364-368.

  • Hutton, J. S., Horowitz-Kraus, T., Mendelsohn, A. L., DeWitt, T., & Holland, S. K. (2018). Associations Between Screen-Based Media Use and Brain White Matter Integrity in Preschool-Aged Children. JAMA Pediatrics, 173(1), 1–9.

  • Owens, J., Stahl, J., Patton, A., Reddy, R., & Crouch, M. (2017). Effect of Screen Time on Sleep Among School-Aged Children and Adolescents: A Systematic Review. Pediatrics, 140(3), e20162506.

  • Christakis, D. A. (2009). The Effects of Infant Media Usage: What Do We Know and What Should We Learn? Acta Paediatrica, 98(1), 8-16.

Komentarze


bottom of page