top of page

Zaburzenia przetwarzania słuchowego a nauka w szkole – jak pomóc dziecku z APD?

Co to jest APD?

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD) to trudności w prawidłowym interpretowaniu dźwięków przez mózg, mimo że sama czułość słuchu (czyli słyszenie dźwięków) może być prawidłowa. Dziecko z APD słyszy, ale nie zawsze rozumie – szczególnie w trudnych warunkach akustycznych, takich jak hałaśliwa klasa czy rozmowa grupowa.

APD nie jest związane z niedosłuchem, uszkodzeniem aparatu słuchowego ani wadami rozwojowymi ucha zewnętrznego czy środkowego. To raczej "zaburzenie komunikacyjne" w przetwarzaniu informacji – mózg ma trudności z rozpoznaniem, interpretacją i odpowiedzią na bodźce dźwiękowe. Dlatego właśnie dzieci z APD mogą mieć kłopoty w nauce, mimo prawidłowego słuchu.


Dziecko rozwiązuje zadanie matematyczne - zmęczone w wyniku trudnośći w nauce związanych z APD

Objawy APD w szkole


APD u dzieci a nauka – to realne wyzwanie dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Typowe objawy APD, które mogą być zauważalne w szkole to:

  • trudności ze zrozumieniem nauczyciela w klasie,

  • częste proszenie o powtórzenie polecenia,

  • problem z wykonywaniem złożonych instrukcji,

  • trudności w czytaniu i pisaniu (zwłaszcza pod dyktando),

  • rozpraszanie się w hałaśliwym otoczeniu,

  • wolniejsze tempo przyswajania nowych informacji,

  • mylenie podobnie brzmiących słów,

  • trudności z koncentracją na wypowiedzi ustnej,

  • problemy z pamięcią słuchową,

  • frustracja i niechęć do szkoły.

Dziecko z APD może sprawiać wrażenie nieuważnego, zdystansowanego lub nawet opornego na współpracę. W rzeczywistości może po prostu nie rozumieć tego, co do niego mówi nauczyciel, zwłaszcza gdy w klasie panuje hałas.


Jak uczyć dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego?

Dzieci z APD mogą osiągać dobre wyniki w nauce, jeśli otrzymają odpowiednie wsparcie. Oto skuteczne strategie:


1. Zadbaj o optymalne warunki akustyczne

  • Sadzaj dziecko blisko nauczyciela.

  • Ogranicz hałas w klasie – np. wykładziny, filce pod krzesła, zasłony.

  • Unikaj mówienia podczas pracy innych urządzeń (np. rzutnika, projektora).

  • Warto rozważyć zastosowanie indywidualnych słuchawek lub systemu FM.


2. Mów wolno, wyraźnie i prosto

  • Formułuj polecenia jasno i zwięźle.

  • Powtarzaj i parafrazuj wypowiedzi, jeśli dziecko tego potrzebuje.

  • Podziel zadania na krótsze etapy, unikaj długich, złożonych instrukcji.


3. Wspomagaj naukę wizualnie i multisensorycznie

  • Używaj plansz, obrazków, map myśli i materiałów graficznych.

  • Wprowadzaj pomoce dotykowe i ruchowe, angażując różne zmysły.

  • Zapewnij dostęp do notatek – przed lekcją lub po jej zakończeniu.


4. Używaj technologii wspierających

System FM dla dzieci i dorosłych poprawiący rozumienie mowy w hałasie
  • Systemy FM, mikrofony nauczyciela, wzmacniacze dźwięku.

  • Aplikacje wspomagające zapamiętywanie, trening słuchowy i organizację nauki.

  • Platformy edukacyjne z materiałami dźwiękowymi i wizualnymi.


5. Ćwicz umiejętności przetwarzania słuchowego

  • Treningi słuchowe prowadzone przez logopedów lub terapeutów APD.

  • Programy takie jak Neuroflow, Johansen, Tomatis czy CAPD Therapy.

  • Regularne ćwiczenia rozwijające pamięć słuchową, uwagę i różnicowanie dźwięków.


6. Zadbaj o wsparcie psychologiczne i pedagogiczne

  • Stały kontakt z pedagogiem szkolnym, logopedą i psychologiem.

  • Obserwacja postępów i dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb.

  • Wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej o opinię i możliwe dostosowanie wymagań edukacyjnych.



Współpraca szkoły i rodziny – klucz do sukcesu

Zaburzenia przetwarzania słuchowego to nie wyrok – dziecko z APD może funkcjonować dobrze w szkole, jeśli zostanie odpowiednio zrozumiane i objęte wsparciem. Kluczowa jest współpraca między nauczycielami a rodzicami oraz indywidualne podejście do potrzeb ucznia. Regularne spotkania i wymiana informacji pozwalają szybko reagować na zmieniające się potrzeby dziecka.

Warto też pamiętać, że dziecko z APD nie jest „niegrzeczne” ani „leniwe” – ono po prostu ma inne potrzeby, które należy zauważyć i uwzględnić. Zamiast kar i presji, potrzebuje wsparcia, cierpliwości i zrozumienia.


Wczesne rozpoznanie APD i wprowadzenie indywidualnych rozwiązań edukacyjnych może sprawić, że dziecko odzyska wiarę w swoje możliwości, zacznie osiągać lepsze wyniki i chętniej uczestniczyć w życiu klasy.


Masz podejrzenia, że Twoje dziecko może mieć APD? Skontaktuj się z nami w Fonika – Poradnia Słuchu i Mowy. Oferujemy diagnozę APD, konsultacje oraz indywidualne programy terapeutyczne wspierające rozwój dziecka. Pomagamy również we współpracy ze szkołą i tworzeniu dostosowań edukacyjnych.


Dziecko w słuchawkach podczas terapi APD


Ten artykuł znajdziesz w google pod hasłami:

  • APD u dzieci nauka

  • jak uczyć dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego

  • objawy APD (przetwarzania słuchowego) w szkole

  • przetwarzanie słuchowe u dzieci

  • APD diagnoza i terapia

  • APD a trudności szkolne

  • wsparcie dziecka z zaburzeniami przetwarzania słuchowego

  • Neuroflow

  • Systemy FM przy zaburzeniach przetwarzania słuchowe

  • Fonica Warszawa


Komentarze


bottom of page